Proiectul de Reforma a Invatamântului Superior si a Cercetarii Stiintifice din Universitati, co-finantat de Guvernul României si Banca Mondiala, a însemnat un influx major de capital în beneficiul învatamântului superior românesc. Obiectivul esential al programului a fost legat de dezvoltarea institutionala si cresterea capacitatii manageriale, cu scopul de a asigura cadrul optim necesar formarii unei noi generatii de specialisti pentru învatamânt superior si cercetare.
Peste 900 de granturi derulate pe parcursul a cinci ani constituie un efort deosebit pentru toti "actorii" acestui proiect: cei care au asigurat evaluarea, monitorizarea si auditul, cei care au asigurat cadrul institutional al derularii granturilor (universitati) si, nu în ultimul rând, echipele care au câstigat prin competitie granturile si le-au pus în practica. Ca în orice proces competitional, granturile au urmat polii de competenta, iar datele statistice arata ca acestia sunt distribuiti pe întreg teritoriul tarii.
Am preferat ca în loc de "cuvânt înainte" sa folosim expresia "exercitiu de transparenta" pentru ca, asa cum ar trebui sa fie în orice zona care utilizeaza fonduri publice, rezultatele implementarii proiectului sunt disponibile tuturor celor ce vor sa afle cum au fost utilizate resursele implicate. Dreptul la accesul informatiilor publice este asigurat, iar numeroasele comentarii, dezbateri, aprecieri pe baza informatiilor existente dovedesc interesul comunitatii stiintifice din tara noastra pentru un proiect de succes.
Cine spune ca este de succes?
O spune ICR (Implementation Completion Report) - raportul pe care cel care împrumuta l-a facut la sfârsitul împrumutului; o spune cresterea capacitatii mediului universitar de a participa în proiecte internationale; o spune cresterea numarului de articole publicate în reviste recunoscute (cotate) international si prin aceasta cresterea vizibilitatii stiintei românesti; o spune infrastructura de cercetare creata si scolile doctorale dezvoltate, cu un impact deosebit asupra formarii tinerei generatii pentru învatamânt superior si cercetare.
Toate informatiile existente în paginile web ale Consiliilor (CNCSIS - www.cncsis.ro si CNFIS - www.cnfis.ro) referitoare la Proiectul de reforma sustin ideea de "exercitiu de transparenta" pentru mediul intern si un "exercitiu de imagine" pentru promovarea în strainatate a capacitatii de a produce cunoastere în universitatile din România.
Ne bucura faptul ca s-a deschis o lista de discutii referitoare la împrumutul de la Banca Mondiala. "Exercitiul de transparenta" îsi arata valoarea. Sunt atât de multe informatii referitoare la proiectele finantate, sunt disponibile numele celor care au fost directori de proiecte si a membrilor echipelor de cercetare, laboratoarele create, aparatura achizitionata, dar si cartile elaborate, articolele publicate, încât este o adevarata tentatie în a analiza, compara, comenta tot acest ansamblu. Pe parcursul organizarii competitiei pentru granturi am avut sansa de a avea suportul expertilor Bancii Mondiale, care au monitorizat si validat procedura de organizare a competitiilor si procesul de evaluare a propunerilor de proiecte si acordare a granturilor.
Implementarea proiectului a însemnat în aceeasi masura si dezvoltarea si consolidarea sistemului de evaluare de tip "peer review", cât si participarea unui numar semnificativ de experti evaluatori, dintre care unii sunt acum evaluatori în diverse programe internationale. A fost si un alt beneficiu legat de un "know-how" transfer indirect, pentru ca evaluatorii au avut la rândul lor sansa de a citi numeroase proiecte, de a vedea propuneri deosebit de performante, de a "învata" chiar si ei în aceasta ipostaza.
Intotdeauna se poate si altfel, iar la sfârsit sunt totdeauna voci care vor spune ca se putea mai bine, mai eficient. Dar sunt si voci care vor spune ca a fost eficace, s-au obtinut în buna masura rezultatele planificate prin documentele programatice ale proiectului, ca încheierea cu succes a fost un bun exemplu de capacitate manageriala, de absorbtie a fondurilor destinate restructurarii, reformei unui sistem atât de important pentru viitorul nostru, învatamântul superior si cercetarea în universitati.
Ca "exercitiu", proiectul a fost unic prin numarul mare de granturi, procedurile de achizitie descentralizate, precum si implicarea si responsabilirea institutiilor beneficiare de granturi.
Si daca mai amintim si rezultatul legat de dezvoltarea institutionala (consolidarea Consiliului National pentru Finantarea Invatamântului Superior - CNFIS - si a Consiliului National al Cercetarii Stiintifice din Invatamântul Superior - CNCSIS - precum si crearea Unitatii Executive pentru Finantarea Invatamântului Superior si a Cercetarii Stiintifice Universitare - UEFISCSU), confirmata atât prin cresterea performantelor acestora, cât si prin participarea activa a lor în parteneriate internationale (CNCSIS este membru al Fundatiei Europene pentru Stiinta, iar UEFISCSU este membru al Asociatiei Europene pentru Managerii si Administratorii de Cercetare, al Asociatiei Europene pentru Organizatiile de Cercetare si Tehnologice), imaginea a ceea ce a însemnat RO-4096 devine mai clara.
Si pentru ca era nevoie de o masura obiectiva a modului în care comunitatea acadmica a perceput toate aceste transformari, s-a realizat un studiu de perceptie care se doreste a fi un adevarat "exercitiu de transparenta". Studiul va fi disponibil in format in format tiparit si electronic incepand cu luna decembrie 2003.
|